Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu wil appen en ander schermgebruik op de fiets verbieden, blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer. Bellen blijft wel toegestaan, maar alleen handsfree met oortjes in.

Schultz zei in mei al dat ze wilde onderzoeken of een verbod op mobiel bellen en appen op de fiets haalbaar is. Bij 20 procent van de ongevallen onder jongeren speelt het gebruik van een mobieltje een rol. Uit onderzoek blijkt dat het bedienen van het touchscreen het grootste gevaar oplevert. Dus zowel het vasthouden van de telefoon als het bedienen van het scherm in een houder op het stuur mag straks niet meer.

Eerst is geprobeerd het app- en belgedrag van jongeren door lessen op school te beïnvloeden. Het effect daarvan is onvoldoende, vindt Schultz. Wanneer het verbod moet ingaan is nog niet bekend en ook niet hoe hoog de boete zal zijn.

Ongelukken
Uit cijfers van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt dat zowel het aantal verkeersdoden als het aantal ernstig gewond geraakte verkeersdeelnemers vorig jaar is toegenomen.

De afgelopen tien jaar steeg het aantal ernstig gewonden gemiddeld met 3 procent. In 2015 waren het er 21.300, het hoogste aantal sinds het begin van de registratie in 1993.

Het aantal doden daalde in de afgelopen tien jaar met gemiddeld 3,8 procent, maar steeg vorig jaar naar 621. Hoe dat komt is niet duidelijk.