Verschillende Europese en Amerikaanse consumentenorganisaties hebben klachten ingediend tegen een bedrijf dat speelgoed voor kinderen maakt. Dit speelgoed, waaronder twee poppen, zou ernstig tekortschieten op het gebied van privacy en beveiliging.

De Noorse consumentenorganisatie, Forbrukerrådet, schrijft dat er samen met een aantal Amerikaanse organisaties een klacht is ingediend. Deze richt zich tegen Genesis Toys, de maker van de Cayla-poppen en de i-Que-robots.

Van de gewraakte producten wordt alleen Cayla in Nederland verkocht, door Intertoys en Bart Smit. De pop is niet meer op voorraad, maar consumenten kunnen volgens de website de pop nog wel bestellen, met korting.

UPDATE: de pop is inmiddels in Nederland uit de handel genomen.

Toezichthouders geïnformeerd
De Consumentenbond heeft Blokker Holding (de eigenaar van Bart Smit en Intertoys) gevraagd om de pop uit het assortiment te halen en daarnaast geld terug te geven aan consumenten die de pop vanwege deze problematiek willen terugbrengen naar de winkel. Bovendien heeft de Consumentenbond de Autoriteit Consument & Markt, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit geïnformeerd over de tekortkomingen van My Friend Cayla.

De Noorse consumentenorganisatie, Forbrukerrådet, schrijft dat er samen met een aantal Amerikaanse organisaties een klacht is ingediend. Deze richt zich tegen Genesis Toys, de maker van de Cayla-poppen en de i-Que-robots. Daarnaast richt de klacht zich tegen ToyQuest, dat de zogenaamde 'companion apps' voor het speelgoed ontwikkelt, en tegen een distributeur, genaamd Vivid.

Geen toestemming van ouders
De organisaties noemen in hun klacht dat de poppen via een app met het internet verbonden kunnen worden. Zij hebben kritiek erop dat het speelgoed stemanalyse uitvoert door gegevens te versturen naar het Amerikaanse bedrijf Nuance, zonder dat daarvoor toestemming van de ouders is vereist. Bovendien zou het mogelijk zijn om zonder verdere maatregelen een bluetooth-apparaat met de poppen te verbinden, waardoor het mogelijk is om gesprekken af te luisteren.

De Forbrukerrådet schrijft dat dit gebrek aan beveiliging door een simpele maatregel voorkomen had kunnen worden. Andere kritiek richt zich tegen de gebruiksvoorwaarden van het speelgoed, waarin is vermeld dat verzamelde gegevens gebruikt kunnen worden voor gerichte advertenties. Het speelgoed zou kinderen ook blootstellen aan verborgen marketing door voorgeprogrammeerde zinnen over verschillende merken te gebruiken.

De organisaties schrijven in hun klachten dat vooral kinderen beschermd moeten worden tegen dit soort praktijken en dat bedrijven meer aandacht moeten besteden aan de beveiliging en de invloed op de persoonlijke levenssfeer van zogenaamd 'connected' speelgoed. Zij vragen de geadresseerde toezichthouders om een onderzoek uit te voeren.

Bekijk ook de video die de Noorse organisatie maakte: