In Duitsland wil men Tesla verbieden dat de term 'Autopilot' wordt gebruikt ter promotie voor Model S en model X. Na een aantal ongelukken ligt de Autopilot-functie van Tesla namelijk onder vuur.


Tesla is veelvuldig in het nieuws. Deze autofabrikant van elektrische auto's haalde dankzij een succesvolle campagne veel geld op via crowdfunding, maar komt het soms ook in negatief in het nieuws. Zo viel afgelopen zomer het eerste dodelijke slachtoffer bij een ongeluk met een Tesla met ingeschakelde Autopilot-functie.

Misleidend

Om de term Autopilot is nu veel heisa ontstaan. Deze wordt gebruikt als omschrijving voor de deels zelfrijdende functie van de auto, maar het 'klinkt' alsof het systeem zonder enige bemoeienis van de chauffeur zelf kan rijden. Dat kan het echter niet: het is een assistentiesysteem voor chauffeurs en geen autonome functie. Daarom vindt de Duitse transportwaakhond Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) dat Tesla met deze benaming moet stoppen bij de promotie van Model S en Model X.

Elektrische auto's

Hoewel zelfrijdende (elektrische) auto's de toekomst lijken, gaat niet alles van een leien dakje. Grote technologiebedrijven als Google en Apple wilden niet achterblijven en zagen hier veel toekomst in, maar vandaag werd bekend dat Apple de plannen om zelf elektrische auto's te gaan maken, in de koelkast heeft gezet. Apple zal zich nu gaan richten op het ontwikkelen van autonome rijsystemen en samenwerken met bestaande automakers.