1. HansG
  2. Modelbaanautomatisering
  3. woensdag 05 augustus 2020
Ik heb op mijn desktop PC het DR5000 besturingsprogramma van Digikeijs en Koploper 9.4, met Windows 10. Dit werkt prima samen met de DR5000 centrale!
Nu heb ik precies dezelfde programma's en drivers op mijn laptop geïnstalleerd, het DR5000 besturingsprogramma werkt maar Koploper meldt "Seriële poort fout: Niet bestaand apparaat aangesloten". Zo kan ik mijn baan niet vanaf de laptop besturen!
Mijn laptop heeft geen fysieke Com-poorten, alleen de 3 "virtuele" poorten die de DR5000 centrale voorziet.
Als ik een (geleende) USB-naar-Loconet converter aansluit werkt Koploper wel, maar zo'n converter zou ik toch niet nodig moeten hebben ?
Weet iemand hoe ik dit probleem kan verhelpen ?
Alvast dank,
Hans Gieles.
Reacties (9)
Geaccepteerd antwoord In Afwachting Moderatie
Hoi Hans,

Controleer even welke 'virtuele' COM-poort op de laptop voor de Loconet verbinding is toegekend. Dit kan (en mag) een ander poortnummer zijn dan nu op de desktop.
Er zou geen verschil moeten zijn tussen een desktop of een laptop voor Koploper en/of de DR5000. Voor de drivers voor de 'virtuele' COM-poorten zouden de drivers van Digikeijs moeten werken, tenzij de DR5000 eerder was aangesloten dan dat de software was geïnstalleerd, dan zou er theoretisch een native-Windows driver of een andere Atmel driver geladen kunnen zijn die vervolgens niet automatisch door de DR5000 installatie vervangen wordt.
Een screenshot van Apparaatbeheer op beide systemen (met de COM & LPT sectie geopend) zo misschien wat duidelijkheid kunnen geven.

m.vr.gr.
Daan
  1. meer dan een maand geleden
  3. # 1
Hoi Daan,
Volgens mij is alles goed ingesteld, zie plaatje. Toch komt Koploper met de getoonde foutmelding...
Bijlagen
  3. # 2
Ja, da's een interessante uitdaging...
Als je de desktop weer aansluit dan (neem ik aan) werkt alles weer zonder problemen?
Net even de centrale van de club aangesloten op mijn laptop en de database voor de DigiBaan geladen. In Apparaatbeheer de COM-poort voor de DR5000 Loconet gecontroleerd en die in de 'instellingen per database' opgegeven (baudrate: 115200) en direct contact...
De melding in Koploper over een 'niet bestaande apparaat' kan suggereren dat er een conflict is met de COM-poort nummering in Windows en dan is het dus van belang te begrijpen waarom.
Je hebt niet met de hand geprobeerd om de COM-poort nummers in Apparaatbeheer aan te passen? Dat levert soms ook aparte resultaten op (werkervaring!). Het is ook niet nodig omdat Koploper niet afhankelijk is van een specifiek poortnummer (ik heb mijn DR5000 Loconet op COM12 zitten)...
Wat wel opvalt is dat de compoort-nummeringsvolgorde anders is dan bij mijn configuratie, maar ik weet niet of dit deel kan/moet zijn van het probleem of dat het 't resultaat is van een handmatige aanpassing.
- COM10 DR.command
- COM12 Loconet
- COM11 Xpressnet
Worst case moet je de drivers van Digikeijs de-installeren en opnieuw laten installeren (zonder aangesloten centrale). Meekijken op afstand kan nog een optie zijn, want sommige dingen laten zich gewoon niet in tekst vangen...

groetjes,
Daan
  3. # 3
Hoi Daan,
Ik heb je suggesties geprobeerd maar niets hielp.
Toen heb ik het op andere laptops geprobeerd; Eerst op een wat oudere: Precies hetzelfde probleem, en toen op een (geleende) nieuwere: Daar werkte het wel!
Het schijnt te maken te hebben met de leeftijd van de laptop. Die van mij is 10 jaar oud en dat is voor de software misschien wel bejaard....
Waarschijnlijk zal ik toch aan een nieuwe laptop moeten als ik dit wil laten werken.
Of heb jij nog ideeën met dit nieuwe gegeven ?

Hans.
  3. # 4
Hoi Hans,

Bij dit soort situaties ontkom je er niet aan om te gaan vergelijken tussen de verschillende Windows versies (en bij W10 de Editie, Version en OS build) en de eventuele USB Host Controller types/drivers.
Als op alle systeem dezelfde DR5000 software is geïnstalleerd, dezelfde Koploper versie en ook dezelfde database is teruggelezen en je kunt op sommige systemen de Loconet COM-poort niet openen vanuit Koploper ('niet-bestaande poort'-foutmelding), dan moet er haast wel iets onderliggends aan de hand zijn wat dit moet kunnen verklaren.
Nadeel is nu dat dit fysiek bijna onmogelijk is nu er geen bijeenkomsten kunnen plaatsvinden. En of ik het via een remote verbinding zo 1 2 3 kan vinden weet ik ook niet.
Voor de Windows 10 info: Start > Instellingen > Systeem > Info > Windows Specificaties
Voor de USB Host Controller is het wat lastiger, want die chipset kun je niet zomaar afleiden uit Apparaatbeheer. Ik ben voor mijn werk met een soortgelijk onderzoek bezig om de USB 3.0 en 3.1 controllers te doorgronden voor een compatibiliteits-probleem met sommige USB 2.0 "Generic Hubs". Of jouw probleem in dezelfde hoek ligt weet ik (nog) niet, maar het is hopeloos intrigerend en het zou uitermate interessant zijn om dit te kunnen doorgronden/begrijpen...

Of we er hier op het forum uit gaan komen of dat we dit eens op Beneluxspoor moeten plaatsen, we zullen zien...

Groetjes,
Daan
  3. # 5
Hallo Daan,

Ik vermoed ook dat het probleem zit in een stukje van Windows of drivers dat we niet overzien. Ik heb geprobeerd om op de oude laptops nieuwe (USB) drivers te krijgen maar ik vind alleen dat de fabrikanten (In mijn geval HP en Asus, met Intel chips) deze oude modellen cq. chipsets niet meer ondersteunen. HP support zelfs Windows 10 niet eens op mijn model.
Hoewel de laptops nog 'goed' werken zijn ze niet meer echt compatibel met nieuwe software als Windows 10 en device drivers.
Wat er allemaal gebeurt in die verschillende software onderdelen gaat mijn pet te boven, dus het enige wat ik kan doen is een nieuwe laptop aanschaffen :D

Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Hans.
  3. # 6
Hoi Hans,

Als er geen driver-ondersteuning voor de hardware van de laptop is voor Windows 10 dan houdt 't inderdaad op.
Ik weet dat Microsoft bij één van de recente updates 'iets' met de drivers voor de USB Host Controller heeft veranderd, maar dat is vooral van toepassing op USB 3.x Host controllers. Bij één bepaald type chipset (Intel Q370) levert dat problemen op met bepaalde USB 2.0 apparatuur, maar verder heb ik daar helaas nog geen verdere info voor kunnen vinden...

Mocht ik nog iets tegenkomen, dan zal ik dat hier melden.

Groetjes,
Daan
  3. # 7
Daan,

Ik werk met de zelfde configuratie als jij. Ik gebruik een HP Latude D830, die oorspronkelijk met Windows Vista is uitgeleverd erg gedateerd dus.
Ik kwam van Mutimaus met Rosoft s88XPressNetLI en heb Koploper 9.4 omgezet naar Loconet en dat is probleemloos gegaan. Het kan aan de drivers liggen, maar de kans is klein als er inmiddels Windows 10 op hebt gezet. Microsoft heeft de drivers dan aangepast in generieke drivers voor W10. Er is wel een belangrijk probleem opgelost in W10 build 1907 (MS Errorcode 1006), waardoor Koploper Error code 5 vrijwel niet meer voorkomt.
Ik raad je aan de com-poorten te verwijderen, en daarna opnieuw te starten, zodat ze opnieuw worden gegenereerd.

Succes!

KlaasJan

PS Ik heb wel een SSD-drive er in gezet zodat Laptop sneller werd.
  3. # 8
Hoi KlaasJan,

Welke 'generieke'drivers zou Windows dan geïnstalleerd moeten hebben? Voor de USB Host Controller of de (virtuele) COM poorten van de DR5000? Voor zover ik kan zien zijn de drivers voor de DR5000 degene die door DigiKeijs worden meegeleverd in de DR5000 installatie.

W10 Build 1907 ken ik niet, komt zo te zien ook niet voor in de lijst (https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_10_version_history). Ondertussen heeft de Updater als 2004 op mijn machines gezet, voor Hans Gieles (degene met het probleem) weet ik niet welke W10 build erop stond.

Jouw Latitude D830 (Dell, geen HP volgens mij) gaat ook al wat jaartjes mee (2007?); zolang W10 erop kan draaien en er chipset drivers bestaan voor W10 moet dat kunnen lukken.

Groetjes,
Daan
  • Pagina :
  • 1

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageer als een van de eersten op dit bericht!
Nog geen HCC-gebruikersaccount aangemaakt? Klik dan hier.

Inloggen