zondag 02 januari 2022
  7 Antwoorden
  892 Visits
Ik ben een beginner en heb een proefbaan aangelegd met blokken en wissels etc. om uit te zoeken hoe het allemaal werkt, echter kan ik mijn fleischmann wissels H0 via de DR5000 van digikeijs op de DR 4018 niet meer programmeren, ik volg volgens mij de juiste stappen. Het heeft 1 keer gewerkt maar daarna niet meer.
Heeft iemand in het verleden dit ook mee gemaakt ik hoor graag wat ik fout doe.

Vr.gr. Arnold
4 maanden geleden
·
Geaccepteerd antwoord
Dag Arnold,
Graag wat meer info: welk besturing programma gebruik je, is dit je eerste DR 4018 of gebruik je er meer, hoe heb je de wissel geprogrammeerd.
Als het lastig voor jou om te beantwoorden stuur dan de database op (ophalen in "algemeen > back-up")
ik hoor je
Gr. Rob
4 maanden geleden
·
Geaccepteerd antwoord
Dag Arnold,
Graag wat meer info: welk besturing programma gebruik je, is dit je eerste DR 4018 of gebruik je er meer, hoe heb je de wissel geprogrammeerd.
Als het lastig voor jou om te beantwoorden stuur dan de database op (ophalen in "algemeen > back-up")
ik hoor je
Gr. Rob
ArnoldL selected the reply #21895 as the answer for this post — 4 maanden geleden
4 maanden geleden
·
Hallo Rob, bedankt voor je reactie, wat bedoel je met besturingsprogramma, van mijn laptop is het windows 10, voor de rest gebruik ik de DR5000 om de wissels op de DR4018 te programmeren.
Het is inderdaad de eerste DR4018 dit is de enige DR4018. waar kan ik de database (ophalen in "algemeen > back-up") vinden. dit zegt mij niets....

Gr. Arnold
4 maanden geleden
·
Hoi Arnold, uit jouw reactie met wat is een besturingsprogramma begrijp ik dat je nog niet bezig ben met geautomatiseerd rijden, er zijn diverse besturingsprogramma om te automatiseren o.a. van het veel gebruikte Koploper (https://pahasoft.nl/) maar voor je daar aan gaat beginnen verdiept je eerst in de materie door te googelen en op onze website staat ook wel het een en ander: http://www.hccm.nl
Maar om op jou oorspronkelijke vraag terug te komen, controleer eerst of je bedrading goed is aan gesloten, ook of je USB kabel goed zit.
Sluit de eerste wissel op DR 4018 de meest linkse aansluitblokje 1-C-2, Opent nu in je centrale je schakelbord daar zie je dan rode en groene ballen (dat zijn dan de knoppen :) ) als wisseladres vul je 33 ( mag ook een andere reeks zijn) nu zie je daar onder de nummers 33 tot en met 40, deze nummers gebruik jij nu voor je eerste DR 4018.
als jij de wissel nu op 33 aangesloten heb, ga je verder, druk nu op het knopje onder aan de decoder 4018 en dan zie je een rood ledje branden, nu klikje (terwijl het ledje nog brand ) op knop 33 je mag rood of de groene nemen... en als het goed is werk je wissel nu, de volgende wissel pakje nummer 34 en zo verder.
Hoop dat het duidelijk voor je is.
Succes
gr Rob
4 maanden geleden
·
Hallo Rob, ik heb bovenstaande stap voor stap gedaan en wat bleek, ik had de bedrading van de eerste wissel niet correct aangesloten, het werkt nu goed. Ik begreep niet helemaal de vraag wat voor besturingsprogramma ik heb, maar ik heb een 2 maands proef licentie van iTrain, en ik volg de videos van Jeroen Balkema en die zijn wel duidelijk echter krijg ik mijn loc niet aan het rijden daar ben ik nu mee bezig om deze via mijn laptop wel aan het rijden te krijgen. Ik hoor van andere modelbouwers dat koploper van pahasoft ook een goed besturingsprogramma is en deze is gratis, ik weet nu niet wat ik moet doen, voor mij is het allemaal nieuw en ik kan qua ervaring geen beslissing nemen, of ik ga voor koploper of iTrain. Moeilijke keuze.
In ieder geval bedankt voor zover dat je me geholpen heb.
Gr. Arnold
4 maanden geleden
·
Dag Arnold, fijn dat je het probleem gevonden hebt en opgelost is. iTrain is dus ook een besturingsprogramma, maar niet gratis en dat is Koploper wel ( net zoals Rocrail) maar het blijft een persoonlijke keuze. Met regelmaat wordt ook workshop of Webinars gedaan over Koploper op de website van HCC!m kan je daar meer over vinden ( http://www.hccm.nl )
Gr. Rob
4 maanden geleden
·
Hallo Rob,
Ik zal me gaan verdiepen in Koploper of Rocrail.

Gr. Arnold
4 maanden geleden
·
Hallo Arnold,
Ik heb inmiddels wat ervaring met Koploper, RocRail en iTrain. Voordat je een keuze maakt zou ik me eerst verdiepen in de vraag wat je precies wilt. Het ene programma is daar wat beter in dan het andere. Verder is het ook van belang om verder te kijken dan een enkel jaar, de ontwikkeling van Koploper staat stil, door het heengaan van de bedenker en programmeur van de software. Nieuwe hardware gaat dan wellicht problematisch worden in de toekomst.
Ik zou met alle drie gaan testen, met een ovaaltje met inhaalspoor en een opstelspoor. Als je al een volledige baan hebt, zou een gedeelte gebruiken als testomgeving.
Geen van deze programma's zijn slecht, alleen de aanvliegroute kan totaal verschillend zijn. Je moet niet met Koplopergedachten iTrain inrichten of met iTraingedachten naar RocRail gaan. Dit geldt ook voor de fysieke benadering, zoals inrichting van de blokken en melders.
Ik hoop dat je wat aan mijn bijdrage hebt.
Hartelijke groet,
Joop
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageer als een van de eersten op dit bericht!
Nog geen HCC-gebruikersaccount aangemaakt? Klik dan hier.

Inloggen