1. PeterDeHeij
  2. Modelbaanautomatisering
  3. dinsdag 11 mei 2021
In dit berichten-draadje starten we met de mogelijkheid voor leden om hulpvragen aan te geven..
En om hulp aan te bieden!

Het idee is dat HCC!m-leden die hulp nodig hebben aangeven welke hulpvraag ze hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld vragen zijn van beginners die geholpen willen worden met het starten met digitaliseren.
Maar ook mensen die met een specifieke vraag zitten over bijvoorbeeld het aansluiten van een draaischijf.
Heb je hulp aan te bieden, dan geldt hetzelfde: zo duidelijk mogelijk omschrijven waarbij je zou kunnen helpen.

De hulp wordt in eerste instantie on-line gegeven.
En als de corona-maatregelen het toestaan kan dat eventueel ook door hulp thuis.
Het is dus wel handig als de buddy’s bij elkaar in de buurt wonen!

Je formuleert je hulpvraag zo duidelijk mogelijk in een vervolg-berichtje hieronder.
Daar hoort dan bij dat je in elk geval ook je naam, woonplaats en je emailadres in het bericht opneemt.

Wij zorgen ervoor dat alle hulpvragen ook periodiek in onze nieuwsbrief worden opgenomen.
Mocht je nog vragen hebben, stuur dan even een email aan p.deheij [at] hccnet.nl
Reacties (6)
Geaccepteerd antwoord In Afwachting Moderatie
  1. meer dan een maand geleden
  2. Modelbaanautomatisering
  3. # 1
Geaccepteerd antwoord In Afwachting Moderatie
Ik heb besloten om dit najaar mijn digitale/analoge baan volledig af te breken en vanaf de grond weer opnieuw op te bouwen. Het principe blijft: Een 3-sporig museumeindstation naar een twee niveaus lager gelegen 2- of 3-sporig schaduwstation. Onderweg komt een passeerspoor zodat er een treinstel van beide stations “tegelijk” kan vertrekken. Alles is op papier is uitgewerkt. Althans het sporenplan. De besturing blijft Digikeijs.
Het museumstation blijft handgestuurd m.b.v. de Z21-app. Het schaduwstation en het passeerspoor moet automatisch worden. M.a.w. ik zelf laat een treinstel uit het museumstation vertrekken en vanuit het schaduwstation vertrekt even later een treinstel van één van de drie sporen (willekeurig of volgens schema). Het treinstel uit het museumstation komt eerder bij passeerspoor aan en wacht op het treinstel uit schaduwstation. Na passage rijden beide treinstellen naar hun eindbestemming. Naar schaduwstation automatisch, naar het museumstation handmatig.
Ik heb nog geen kennis hoe ik het automatisch rijden moet inkleden en wat er in het railplan allemaal voor nodig is. Het opbouwen van de nieuwe baan ga ik stapsgewijs doen. Ik zou daarbij hulp, een buddy, willen hebben die mij met raad en daad bijstaat hoe ik e.e.a. moet inkleden. Het praktische en de uitvoering is mijn werk.

Jos Groeneveld,
Maastricht'.

06 5498 1880
  1. meer dan een maand geleden
  2. Modelbaanautomatisering
  3. # 2
Geaccepteerd antwoord In Afwachting Moderatie
Een aanvulling op bovenstaande:

Het is NIET de bedoeling dat de buddy alles gaat uitzoeken en gaat “programmeren”. Nee, ik zou graag zien dat hij mij helpt met de diverse mogelijkheden. De allereerste vraag aan hem is dan ook: “Is het uberhaupt wel mogelijk wat ik wil met de automatisering van deze nieuwe N-baan”.
De eerste fase bij de aanleg is een ovaal met een passeerspoor waarmee ik de beginselen wil leren om twee treinstellen om de beurt te laten rijden. Vervolgens wordt de ovaal geknipt en wordt een simpele pendelbaan gecreëert. Enzovoort
De grootte van de baan is 244 x 80 cm. Rails en wissels zijn van KATO (N-spoor).
Gereden wordt met treinstellen uit de 30-, 40- en 50-tiger jaren zoals de VT137/V145, VT04 (Hamburger), BR151, etc. En natuurlijk met een Bahnbus. Kop maken hoeft dus niet.
Ook wordt gereden met een stoomlok 64 met twee rijtuigen. Daarvoor is de by-pass Sectie B15 bedoelt. Maar dat is voor later.
By-pass B14 is gemaakt om bij programmeren een ovaal als testbaan te hebben.
Mijn leeftijd is 75 jaar en beöefen de hobby al vanaf mijn 6de jaar. Vroeger hO (Trix Express), de laatste tien jaar, na een lange passieve periode, N-spoor. Heb vroeger al diverse banen gebouwd, die bij verhuizingen weer afgebroken werden.
Met computers ben ik al vanaf 1984 (van Commodore 64 naar de huidige PC’s) vertrouwd als hobby-ist, niet beroepsmatig.
Jos Groeneveld,
Maastricht,

06 5498 1880
Bijlagen
  1. meer dan een maand geleden
  2. Modelbaanautomatisering
  3. # 3
Geaccepteerd antwoord In Afwachting Moderatie
Jos,
Op zich een leuk idee. De grootste uitdaging is denk de overgang van hand naar automatisch en andersom.
Is wel mogelijk denk ik, maar hangt een beetje af van hoe "soepel" je deze overgang wilt hebben.
Je centrale is Digikeijs als ik het goed begrijp, maar je wilt de Z21 app gaan gebruiken.
Ik vermoed dat de Z21 app ook een Z21 centrale wil zien.
Aan welk treinbesturingsprogramma zit je te denken voor het automatische gedeelte?

Groeten,
John Janssens
Tilburg
  1. meer dan een maand geleden
  2. Modelbaanautomatisering
  3. # 4
Geaccepteerd antwoord In Afwachting Moderatie
Hey John,
Leuk dat je reageer. Sorry dat ik niet direct hierop reageerde, maar ik was een lang weekend weg
.
Allereerst een misverstand: de DR5000 digicentral van Digikeijs is te besturen met de Z21 app op een telefoon en tablet. Met mijn huidige baan gebruik ik de DR5000 en Z21.

Inderdaad zijn er 3 uitdagingen:
1 Het automatiseren van de 3 sporige schaduw kopstation, van waaruit op commando een treinstel vertrekt en het daarna binnenhalen van een inkomend treinstel.
2 Het passeerspoor waar de treinstellen elkaar passeren en de een op de ander wacht.
3 Het treinstel dat naar boven komt na het passeerspoor, richting Museumstation, handmatig overnemen. In principe moet Koploper of iTrain het treinstel dus dan niet meer detecteren. (???)

Ik wil rond oktober/november dan ook beginnen met een ovaal met een passeerspoor om 2 treinstellen tegen elkaar in om en om een rondje te laten rijden. Vervolgens het ovaal knippen en beiden einden verlengen om een enkelvoudige pendeltraject te creeëren. De volgende stap is om het daarna uit te breiden met het 3 sporig schaduw kopstation. Enzovoort.

Momenteel rij ik nog met mijn huidge baan (zie foto). Deze baan is analoog opgebouwd met de pendelbaanmodule van Mecktronics. Er reden 4 treinstellen volledig automatisch. Werkte feilloos. Ik heb deze baan “omgebouwd” naar digitaal rijden. Verder zijn alle schakelaars voor de wissels, seinen, verlichting e.d. door relais vervangen en worden met de schakelmodules Dr4018 aangestuurd. Het schakelpanel is vervangen door het software programma van Digikeys c.q. Z21 app. De analoge pendelbaanmodule van Mecktronics is verwijderd.
Ik ben nu nog met een ander project bezig ben. Als dat ver genoeg is gevorderd breek ik mijn huidige baan af omdat ik de rails en wissels opnieuw wil gebruiken. Ook stukken scenery wil gaan hergebruiken, dus het demonteren moet secuur gebeuren en zal wat tijd kosten. Ik schat in dat ik ca oktober/november kan beginnen met de nieuwe baan.

Jos Groeneveld,
Maastricht
Bijlagen
Geaccepteerd antwoord In Afwachting Moderatie
Afgelopen zaterdag op de clubdag in Soest geweest. Door beperkende groepsgrootte waren er nog niet de hoeveelheid mensen aanwezig die normaals aanwezig mochten zijn.
Ik had goede hoop mensen te spreken die wellicht bij mij uit de buurt komen, zodat we elkaar zouden kunnen ontmoeten en kennis en vaardigheden uit wisselen./
vandaar nu mijn volgende vraag.

Ik kom uit Harmelen en ben op zoek naar iemand die bij mij in de buurt woont en af en toe bereid is om me te helpen bij het opzetten van een in eerste instantie kleine module baan.
Om te sparren met vragen als wat heb je nodig waar moet je opletten.
Ik ben opnieuw begonnen met deze leuke hobby, maar er is veel veranderd de afgelopen jaren.

Wellicht dat andersom ik kan helpen met hand en span diensten bij je eigen baan of vraagstukken.

Ben benieuwd naar de reacties

Groeten

Cor Alberts
  • Pagina :
  • 1


Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageer als een van de eersten op dit bericht!
Nog geen HCC-gebruikersaccount aangemaakt? Klik dan hier.

Inloggen