zaterdag 15 januari 2022
  2 Replies
  1K Visits
Ik heb een schemaatje voor stroomdetectie voor 2 rail. Met deze schakeling kan een S88 bezetmelder (die is voor marklin 3rail) ook op 2-rail gebruikt worden.
Nu vind ik geen BC547B transistor maar wel een BC557 of 2N3904. De rol van het torretje is het signaal te versterken.
Ik heb datasheets op internet gevonden van de BC547B, BC 237, BC557 en 2N3904 Bij de maximum ratings zie ik voor de voltages en de stroomsterkte nagenoeg geen verschil. Ik denk dat dit bruikbare alternatieven zijn. Klopt dit??

Hier de toelichting op de schakeling die ik wil gaan bouwen en in de bijlage het schemaatje.

Een ouderwetserige oplossing

Als je liever een gewone S88-terugmelddecoder gebruikt, kan dat natuurlijk ook. Je hebt dan per ingang een kleine hulpschakeling voor de stroomdetectie nodig. De hulpschakeling bevat twee antiparallel geschakelde diodes. Zodra er een stroompje door de rails loopt, ontstaat er een klein spanningsverschil over de diodes. De rest van de schakeling versterkt het spanningsverschil en stuurt de ingang van de terugmelddecoder aan. Daardoor kan de terugmelddecoder zien dat de sectie bezet is.
mvg
Maarten de Haas
5 maanden geleden
·
Geaccepteerd antwoord
Maarten,

De transistors zijn niet kritisch, dus ik verwacht geen problemen met een ander type.
Wat de schakeling betreft kan je beter een optocoupler gebruiken ipv een transistor. zie hiervoor de voorbeelden van detectie op onze website .

vrgr
Gerard te Nuyl
Maarten d H selected the reply #21955 as the answer for this post — 5 maanden geleden
5 maanden geleden
·
Dag Gerard,
Hartelijk dank voor je antwoord. Dat van de optocouplers had ik ook al ergens gelezen. Voor dit moment ging het mij erom dat ik met componenten die ik heb liggen even een testschakelingetje kan maken om te kijken of het werkt. Maar ik zal ook eens kijken naar de voorbeelden op de website.
vriendelijke groet
Maarten de Haas
5 maanden geleden
·
Geaccepteerd antwoord
Maarten,

De transistors zijn niet kritisch, dus ik verwacht geen problemen met een ander type.
Wat de schakeling betreft kan je beter een optocoupler gebruiken ipv een transistor. zie hiervoor de voorbeelden van detectie op onze website .

vrgr
Gerard te Nuyl
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageer als een van de eersten op dit bericht!
Nog geen HCC-gebruikersaccount aangemaakt? Klik dan hier.

Inloggen