1. programmeren.hcc
  2. Programmeren
  3. maandag 22 februari 2021
Mijn eerste python gui programmaatje met tkinter gedemonstreerd.
In het programma word de bal "teruggelegd". Hiervoor wordt de bal
uit de verzameling te trekken ballen gehaald. Dit is hier gedaan m.b.v een lijst.
Je kunt dit ook met een set doen.



#! /usr/local/bin/python
# Referentie: https://tcl.tk/man/tcl8.6/TkCmd/contents.htm
from tkinter import *
import random

# Maak het window object - base window
window = Tk()
# Hernoem de title van het window
window.title("BINGO")
# Zet de groote veranderen naar waar
window.resizable(width=TRUE, height=TRUE)
# Zet de groote van het window
window.geometry('1100x900')

global x
label = Label(window)
r=list(range(1,75+1))
def nextball():
if len(r) >= 1:
x = random.choice(r)
while len(r) >= 1:

global label
label.destroy()
label = Label(window, text = str(x), fg="red", bg="yellow", padx=600, font=("Helvetica", 600) )
label.pack()
f = open("bingotrekking.txt", "a")
f.write(str(x) + " ")
f.close()
r.remove(x)

nextballBtn = Button(window, text="De volgende bal", fg="yellow", bg="red", padx=750, font=("Helvetica", 24), command=nextball)
nextballBtn.pack()

window.mainloop()
Reacties (0)


Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageer als een van de eersten op dit bericht!
Nog geen HCC-gebruikersaccount aangemaakt? Klik dan hier.

Inloggen