zaterdag 26 februari 2022
  4 Replies
  1.3K Visits
Ik heb een proefbaantje voor het HCCM systeem gemaakt. Het bestaat ruwweg uit 2 ovalen enkele overloopwissels en wat opstel/perronsporen.
De buitenovaal heeft als hoofdrichting rechtsom en de binnenovaal rijdt linksom. Op twee plekken kan een lokje/trein van de binnenovaal naar de buitenovaal; één keer via twee wissels en één keer via een engels wissel. De bedrading is cf. de hoofdrijrichting. Maar ik denk dat ik dan een keerlusprobleem heb gecreëerd.
Ik heb het baanoverzicht uit koploper bijgevoegd en een tekening van het sporenplan.
Wie heeft een advies voor mij om zo'n sporenplan kortsluitveilig werkend te krijgen in analoge blokbesturing??
Maarten de Haas
9 maanden geleden
·
#22125
Geaccepteerd antwoord
Dag Rob,
Dank voor deze hint. Ik ga de bedrading aanpassen. Destijds heb ik wat te rigide de regel toegepast om in de rijrichting de secties in de rechterrail aan te brengen.
groet
Maarten
9 maanden geleden
·
#22117
Dag Maarten,
Zoals jij nu je baan op tafel heb liggen zie ik niet dat je een keerlus heb, een keerlus is als loc op hetzelfde spoor terug komt in de tegenover gestelde rijrichting.
Helaas is Jouw informatie is niet compleet, maar ik denk dat je in 'onderhoud blokken" de rijrichting niet naar 2 richtingen ingesteld hebt, m.a.w. je loc kan maar 1 kant op rijden, als dan nu een loc van de andere kant komt, krijg jij een fout melding.
Dus even je instelling nalopen..
Succes.
gr Rob
9 maanden geleden
·
#22121
Dag Rob,
Dat zal ik eens gaan controleren. Zoals ik nu de rijstroom en de secties heb aangesloten wissel dit bij de overloop naar de andere ovaal. De railstaaf die in de ene ovaal is onderverdeeld in secties komt op de niet onderverdeelde railstaaf van de andere ovaal. En dat heb je bij een keerlus ook, vandaar dat ik daaraan moest denken. Moet ik dan misschien overal de niet onderbroken railstaaf van beide ovalen aan dezelfde kant houden?
Overigens ben ik de boel nog op goede werking aan het testen want het heeft 20 lager liggen slapen. Geautomatiseerd rijden doe ik nu nog niet.
groet
Maarten
9 maanden geleden
·
#22123
Maarten,
je bedrading van de rijspanning moet wel het zelfde zijn, dus als je bv van de buitenste ring met een rode draad (of andere kleur) aan de buitenste railstaaf aan gesloten hebt moet je op de binnenring ook met de rode draad aan de buitenste railstaaf aansluiten, als het anders om zit heb je kortsluiting.

gr Rob
9 maanden geleden
·
#22125
Geaccepteerd antwoord
Dag Rob,
Dank voor deze hint. Ik ga de bedrading aanpassen. Destijds heb ik wat te rigide de regel toegepast om in de rijrichting de secties in de rechterrail aan te brengen.
groet
Maarten
Maarten d H selected the reply #22125 as the answer for this post — 9 maanden geleden
  • Pagina :
  • 1
Er zijn nog geen reacties op dit bericht.
Reageer als een van de eersten op dit bericht!
Nog geen HCC-gebruikersaccount aangemaakt? Klik dan hier.

Inloggen